20 Apr 2009

THE TUDORS

Telewizja TVP rozpoczyna 24 kwietnia nadawanie serii filmowej o Tudorach. Ponoć już i inne polskie stacje ten film emitowały, jednak zapewne nie w całości, bowiem trzecia część dopiero w kwietniu weszła na ekrany amerykańskich telewizorów. Postanowiłam parę słów o nim napisać, jako że film spodobał mi się do tego stopnia, iż nabyłam niedawno dwie pierwsze jego sesje do prywatnych zbiorów.Do tego typu filmów wracam bowiem , jak do dobrych książek.

Zastanawia mnie jedynie tytuł, bo film poświęcony jest właściwie tylko jedynemu, najbardziej nielubianemu , angielskiemu władcy z Tudorów - HENRYKOWI VIII.

Pełna intryg, krwawych, często bratobójczych walk o tron, historia Wysp Brytyjskich jest nie tylko idealnym źródłem dla pisarzy - historyków ale i dla kinematografii.Anglicy słyną z ogromnej dbałości o historyczne szczegóły w filmach zarowno przy doborze elementów scenograficznych, jak i w przygotowywaniu zdjęć w plenerach, których autentyzm jest niepodważalny. Wyrażany w taki sposób szacunek do własnej historii, szekspirowski, aktorski duch, który żyje nadal w murach angielskich szkół teatralnych, czynią brytyjską kinematografię mistrzowską w tym gatunku.

Nakręcony ze współczesnym spojżeniem na politykę i sposób kształtowania potęgi państwa poza jego granicami ( Anglia byla w tamtym czasie państwem słabym w Europie ).Przedstawienie machiny wpływów klanów rodowych, zależności od Watykanu i posunięć politycznych innych państw w owych czasach staje się porównywalne do dzisiejszych stosunków i motywów działania w wielu sferach rządzących.Oko uważnego telewidza znajdzie w tym " przedstawieniu " wiele paraleli do wspólczesnego świata polityki.

Modernistyczne odczytywanie historii , to także przedstawienie Henryka VIII, jako młodego, atrakcyjnego mężczyznę, bardzo dobrze wykształconego, despotycznego władcy, skrywającego jednocześnie swe słabości i uczucia.Brawurowo zagrana przez Irlandczyka JONATHANA RHYS MEYERS postać.Albo pełna zmysłowości i erotyzmu Anna Boleyn, w którą wcieliła się Natalie Dormer.Sławny Peter O`Toole w roli Papieża, czy inne gwiazdy - oto siła tego serialu.

Mnie samą dodatkowo zainteresowały pozytywne zależności historyczne Brytyjczyków i Niemców/ Henryk VIII sprowadza na swoj dwór niemieckiego luterana i czyni swoim doradcą\ no i sam fakt, że jestem miłośniczką Wielkiej Brytanii, że udało mi się pobyć trochę w miejscach , w których ich historia autentycznie sie toczyła i do których to miejsc mam zamiar jeszcze powrócić.

A oto kilka zdjęć:

Łoże jednego z możnych z epoki ( foto zrobiłam w Victoria and Albert Muzeum w Londynie )



Brama londyńskiej Tower, przez którą wwożono skazańców wprost z Tamizy ( można ją zobaczyć w filmie ):



A tutaj widok na Tower z przeciwległego brzegu Tamizy ( widać bramę i nabrzeże, służące do odtransportowywania więźniów:



PS

Na moim blogu kulinarnym umieściłam opowiadanko o pewnym angielskim specjale,choć z nieco późniejszej epoki, ale za to pochodzącym z historycznego Worcester.Zapraszam do lektury.

No comments: