12 Jun 2013

Jawaharal Nehru - o Buddzie

" Budda miał odwagę wystąpić przeciwko powszechnie uznanej religii, zabobonom, obrzędom i kapłaństwu oraz przeciwko wszelkim związanym z nimi przywilejom. Potępił też poglądy metafizyczne i teologiczne, wiarę w cuda, w objawienie i w obcowanie z siłami nadprzyrodzonymi. Odwoływał się do logiki, rozumu i doświadczenia; kładł nacisk na etykę i posługiwał się metodą psychologicznej analizy, psychologią bez duszy. Po stęchłej atmosferze spekulacji metafizycznych metoda jego orzeźwia, jak powiew świeżego, górskiego powietrza (...) Budda kładł szczególny nacisk na etyczny aspekt życia i musiał czuć, że się o nim zapomina i zaniedbuje z powodu zbytniego zagłębiania się w metafizyczne subtelności ( ... ) Etyczny, społeczny i praktyczny idealizm Buddy i jego religii był tym czynnikiem, który oddziałał na nasz naród i wycisnął na nim niezatarte znamię, podobnie jak etyczne ideały chrześcijaństwa oddziałały na Europę, choć mogła ona nie zwracać baczniejszej uwagi na jego dogmaty" ( Odkrycie Indii, Warszawa 1957 ) wg Eugeniusza Słuszkiewicza BUDDA, Warszawa, Iskry, 1979 “Buddha had the courage to attack popular religion, superstition, ceremonial, and priestcraft, and all the vested interests that clung to them. He condemned also the metaphysical and theological outlook, miracles, revelations, and dealings with the super-natural. His appeal was to logic, reason, and experience; his emphasis was on ethics, and his method was one of psychological analysis, a psychology without a soul. His whole approach comes like the breath of the fresh wind from the mountains after the stale air of metaphysical speculation.”

No comments: